22. 08. 2024 (Fot.: Pixabay/klimkin).
Czy możesz zarabiać pieniądze na sprzątaniu własnego domu? Można, a przynajmniej tę sztukę udoskonalono poprzez tzwcleanfluencerzy, którzy inspirują miliony ludzi swoimi wskazówkami dotyczącymi czyszczenia w mediach społecznościowych.Oczywiście nie robią tego za darmo, chociaż publiczność czasem o tym zapomina..
Posprzątaj ze mną łazienkę, posprzątaj salon w 15 minut i wypróbuj nowy trik, dzięki któremu fuga będzie lśniąco biała. Na samym Tiktoku pod hasztagiem #cleantok znajdziesz ponad cztery miliony filmów z tymi i podobnymi hasłami. Od około roku Lea de Bruijn dzieli się tam również wskazówkami dotyczącymi sprzątania i gospodarstwa domowego.
„Ludzie lubią oglądać te filmy.Motywują też ludzi do sprzątania, gdy publiczność nie ma na to ochoty.“.
– mówi 25-letnia kobieta z Zagłębia Ruhry.
Obserwujący budują zaufanie do influencerów: „Jeśli coś polecają, obserwujący zwykle wierzą, że produkt jest dobry lub że ten trik działa“..
Czterocyfrowe sumy za film o sprzątaniu
25-latka ma konto my.cleantok, które obserwuje ponad 110 000 osób na Tiktoku i prawie 28 000 na Instagramie, gdzie publikuje posty pod pseudonimem leabloomz. W swoich mediach społecznościowych twórcy ci są również znani jako cleanfluencerzy. Angielski czasownik „clean“ oznacza „czyścić“.Lea De Bruijn zamieniła swoją pasję do sprzątania w zawód.
Według influencerki na jednym filmie spędza od ośmiu do dziesięciu godzin. Otrzymuje za to na swoje konto czterocyfrowe sumy.
„Zawsze współpracuję z różnymi osobami i otrzymuję od dwóch do trzech ofert dziennie“.
– mówi 25-letnia kobieta.
Oferty pochodzą zarówno od małych, jak i znanych firm.Jej plan: „Wkrótce będę wprowadzać i sprzedawać własne środki czystości.“.
Terapia oczyszczająca @cleaningwithidalinki do produktów znajdziesz w mojej biografii#cleantok #cleaningtherapy #cleanhome #cleanwithme #cleaningmotivation #cleaningroutine #cleaningtips #speedclean #cleaninginspo #cleaningproducts #relatable ♬ oryginalny dźwięk – klub kobiet.
Sprzątanie należy zamówić online
Na przykład Lea De Bruijn w swoich filmach zaleca nałożenie płynu zmiękczającego na szmatkę i wytarcie nim powierzchni, aby zapobiec gromadzeniu się kurzu.Pokazuje także, jak czyści okna, nie pozostawiając smug.
Cleanfluencer często testuje nowe produkty czyszczące, takie jak detergenty, gąbki i ściereczki.Pokazuje na przykład, jak dokładnie umyć poduszki czy jak regularnie czyści klatkę schodową w swoim apartamentowcu.
„W przeszłości ludzie tradycyjnie prosili babcię lub matkę o domowe sposoby, ale obecnie wiele osób szuka ich w Internecie, zwłaszcza na portalach społecznościowych.“.
– mówi Arne Westermann, profesor marketingu i komunikacji w Międzynarodowej Szkole Zarządzania (ISM).
Oprócz sprzątania w mediach społecznościowych istnieje niezliczona ilość innych trendów, z których każdy ma swoich wpływowych osób. Ludzie pokazują, jak się malują, jak gotują, jak podróżują, co noszą, jak naprawiają rowery, jakie książki czytają i wiele więcej..
Firmy wykorzystują ten trend
Nic więc dziwnego, że bańkami tematycznymi interesują się nie tylko osoby prywatne.
„Firmy przyglądają się temu, co jest trendy i jak mogą powiązać z tym swoje produkty“.
– wyjaśnia ekspert ds. marketingu Arne Westermann.
Niekoniecznie działa to tylko w przypadku kont firmowych.
Może to stworzyć lukratywny biznes dla influencerów takich jak Lea de Bruijn. Według Viledy – oddział sprzątania Grupy Freudenberg z siedzibą w Weinheim w Niemczech – liczba kampanii z influencerami podwoi się w 2024 r. w porównaniu z rokiem poprzednim, a dalsza ekspansja jest konieczna planowany..
@my.cleantok Antwort auf @Maria Iripino Wann habt ihr zuletzte euer Kopfkissen gewaschte?#fy #foryou #foryoupage #kopfkissen #kissen #kissenhack #kissenwaschen #saubermachen #sauber #waschen #waschenlernen #waschenfüranfänger #wäschewaschen #schlafen #schlaf #milben #staub #haushalt #putztipps #putztipp #putzhacks #putzhack #frischewäscheduft ♬ Kupidyn ` 8211; Rulydows.
Współpraca z wpływowymi osobami stale rośnie również u producenta technologii czyszczenia Kärcher z siedzibą w Winnenden w Badenii-Wirtembergii. Producent artykułów gospodarstwa domowego Leifheit również odnotował znaczny wzrost współpracy z cleanfluencerami..
Problemy kobiet?
Oprócz atrakcyjności ekonomicznej psycholog Brigitte Bösenkopf widzi także kilka problemów związanych z czyszczeniem filmów.
„Byłoby idealnie, gdyby osoba po obejrzeniu takiego filmu od razu wstała i wykorzystała motywację do sprzątania“.
– mówi.
„Jednak charakter sieci społecznościowych jest taki, że przyciągają one użytkowników, a ich własna inicjatywa schodzi na drugi plan“.
– – dodaje psycholog.
Porównywanie własnego bałaganu w domu do tego, co widzisz na filmach, jest zdradliwe i prowadzi do frustracji:
„W mediach społecznościowych jest wielu perfekcjonistów, którzy sprzątają swoje domy z niemal klinicznie zauważalną czystością“.
– wyjaśnia Brigitte Bösenkopf.
Problematyczny jest także fakt, że wiele filmów o sprzątaniu jest nagrywanych i publikowanych przez kobiety. Według eksperta może to „może wzmocnić tradycyjne wzorce“.
Inaczej jest w przypadku filmów o gotowaniu: „Na podstawie filmów widać, że gotowanie nie jest już tylko „zajęciem kobiet“.“ Tak naprawdę wielu mężczyzn również sprząta swoje domy, ale zamieszczają posty mniej filmów w sieciach społecznościowych.